woensdag, augustus 23, 2006

Mar del plata II

zo het word weer tijd voor een update. tis al weer een paar dagen geleden namelijk. zijn ondertussen naar mar del plata geweest, hebben spaans tests gehad en zijn begonnen met school... maar alles in de juiste volgorde....

Mar del plata
zondag ochtend om 11 uur zijn we naar mar del plata gegaan. weer lekker relaxed in de bus geslapen :) en natuurlijk duurde de reis langer als gepland... maar daar zijn we ondertussen wel aan gewend. na 2.5 uur kwamen we dus aan en zijn direct maar richting de kust gelopen, onderweg even een zooi Empanadas (erg lekker) opgehaald en die bij het strand gegeten.... vervolgens een lange strandwandeling gemaakt... De fotos staan ondertussen al een paar dagen online... kun je zien hoe mooi het is... uiteindelijk kwamen we aan bij de haven waar wat mensen aan het surfen waren (en het was koud)... zag er best chill uit dus dat gaan we bij beter weer ook zelf maar eens proberen... Toen moesten we dus nog helemaal weer terug naar het centrum van de stad om een hotel te zoeken.... in het centrum aangekomen hebben we eerst maar eens koffie gedronken... en daar besloten dat we toch maar dezelfde avond terug naar Tandil zouden gaan.... iedereen was een beetje moe... toen hebben we dus een restaurant gezocht uit de reisgids... was iets duurder maar de naam was goed: palacio del bife (paleis van de steaks) en ik heb inderdaad heerlijk gegeten (fotos ook online)... achteraf was het een goede beslissing om naar huis te gaan want voor de bus vertrok waren we op zoek naar een kroeg, maar op zondagavond was het allemaal wel een beetje uitgestorven.... dus om 00.15 terug in de bus... en nu duurde de reis 3 uur... maar daarvan heb ik 2 uur en 50 minuten geslapen dus dat was geen probleem... behalve dan dat ik wakker was toen ik thuis kwam :S

Spaans mondeling
dinsdagochtend hadden we mondelinge spaans testen om ons niveau te bepalen... duurde slechts 5 minuten... en k weet eigenlijk niet of het nu goed of slecht was... de resultaten krijgen we vrijdagochtend en dan moeten we gaan beslissen wanneer we allemaal les krijgen... Waarom heb ik hier eigenlijk een titel voor gemaakt, kan er verder niets over vertellen...

Universiteit
En gisteravond is het dan ook eindelijk begonnen, de eerste les aan de universiteit stond op het programma... van 18.00 tot 21.00 kregen we Recursos Humanos (human resource)... en ik wist niet dat het kon, maar het was zo mogelijk nog saaier als de gemiddelde les aan de hogeschool drenthe.... ik bedoel tjah je kunt rustig beginnen met de eerste les van een vak.... maar om nou eerst drie kwartier te gebruiken om alle, misschien 20, leerlingen zich te laten voorstellen; Daarna nog eens 3 kwartier te gebruiken om te vertellen over welke onderwerpen het vak gaat.... en dan ook nog eens te vertellen dat het door 2 leraren word gegeven om vervolgens uit te leggen welke leraar wat doet.... Nah goed de eerste 2 uur deden we dus niets.... En toen gingne we aan het werk... althans dat dacht ik... We moesten in groepjes gaan samenwerken... de buitenlanders verdeeld tussen de Argentijnen... erg plezierig om zo lekker makkelijk in contact te komen met iedereen.... En toen kwam de opdracht... en na 15 minuten was hij klaar, ik draaide me om en zeg tegen men groepsgenoten... "Dus wat gaan we doen??" maar gelukkig lag het niet aan mijn gebrek aan kennis van de spaanse taal want ook mijn groepsgenotes hadden geen idee wat er verwacht werd.... Maar de leraar dacht dat wij aan het werk gingen dus liep hij het lokaal uit... op zich was het toen niet saai want er ontstonden genoeg gesprekken, maar niet over het onderwerp waar de opdracht over ging....
Toen de leraar uiteindelijk terug kwam deed iedereen net alsof we hard gewerkt hadden (net nederland hoor) maar hij vroeg zich af waarom we niets hadden op geschreven... naja na veel geouwehoer begon ik dan eindelijk de opdracht te begrijpen, we moesten een soort van carriere planning maken... voor een student.... welke stappen hij moest nemen om bijvoorbeeld in de directie van de universiteit terecht te komen.... (hier bestaat de directie uit zo`n 30 personen, leraren,medewerkers,studenten en mensen van buitenaf) Ohw had je dat neit in 2 minuten kunnen uitleggen... naja uiteindelijk moest er nog door iemand een krantenartikel worden voorgelezen en konden we om half 9 dan eindelijk gaan.
Gelukkig zijn de andere lessen wel interessanter, en ook moeilijker daar bij... Paul is zojuist hier aangekomen en ik moet me maar eens klaar maken om zometeen de 2e les te volgen... hopen dat ik niet in slaap val.

als er weer iets gebeurd horen jullie het wel
groeten